6. okt. 2011

A Gambe di Gatto, Slowfood i særklasse

Av en lokalkjent i Montepluciano fikk jeg tips om å legge middagen til restauranten ”A Gambe di Gatto”, og her hadde jeg rett og slett årets største matopplevelse!

Ekteparet Manuel og Laura driver denne sjarmerende restauranten med sine 8 bord helt alene. Her må du sette av tid. Samtidig kan du forvente virkelig god mat. ”She’s a wonderful cook” hører jeg Manuel si til personene på nabobordet. Jeg har enda ikke oppfattet at det er kona han snakker om. Når det er min tur blir jeg håndhilst på, og overbrakt en fantastisk meny. Manuel forklarer med stor kjærlighet enkelte detaljer i den italienske teksten jeg ikke forstår. Han forteller at han og kona tre måneder hvert år reiser rundt i Toscana og besøker bønder og restauranter, og tar med seg hjem impulser og ideer. Livet består i å lage god mat og å elske med kona si forteller Manuel, men barn har de ikke hatt tid til. ”Vi jobber hele tiden”.

Valget falt på bresalo til antipasti og pasta al tartufo(trøffel) til primi. Kalvekjøttet jeg bestilte til secondo gikk på bekostning av en dessert. Når jeg har tatt de vanskelige valgene mellom mange fristende retter, kommer Manuel med 4 rødvin og 4 flasker olivenolje. Han vil at jeg skal smake på alt før jeg bestemmer meg for hva jeg vil ha til maten. Jeg blir overveldet. Først smaker jeg en enkel Chianti Classico. Deretter Rosso di Montalcino og Brunello di Montalcino før jeg ender opp med en god lokal Vino Nobile di Montepulciano. En ny smaksrunde, denne gang med oljer dyppet i brød, gjør at ventetiden på maten gjøres om til en spennende opplevelse. Det er vanskelig å holde øynene unna kunstverkene Manuel serverer nabobordene, og jeg er mer en klar når Manuel kommer smygende med antipastaen. Han følger meg spent med øynene i det jeg smaker på de første bitene. Jeg bekrefter det han vet og han repliserer: ”She’s a wonderful cook”.

-->